fredag 20 november 2009

Fantomens grotta och en hundkoja


I fjol hittade jag en bok på biblioteket som innehöll massvis med mallar till pepparkakshus. Barnen fick välja ut vilket pepparkakshus som de ville göra. Det vill säga de kavlade och skar ut i degen. Jag gräddade och satte ihop medan de dekorerade de färdiga husen.

Sonen fastnade inte helt otippat för Fantomens grotta medan dottern hittade ett utedass och en hundkoja. Sonens pepparkaksgrotta hann aldrig förevigas på bild innan den ramlade ner och gick i bitar. Guran, fantomen och en palm stod ensamma kvar och ståtade i byn.

Dotterns utedass och hundkoja hamnade i hennes julby och fick belysning.
Mitt värsta pepparkakshusbygge var när jag hittade en sekelskiftesvilla. Det var ca 50 bitar som skulle byggas ihop och det tog en hel dag. Förvisso var huset jättefint och jag var supernöjd med det men aldrig mer. Gissa om det blev ett Mor Annas pepparkakshus året efter.


2 kommentarer:

Jul i laloland sa...

Åh va fint och mysigt!
Jag gör alltid pepparkakslyktor, det luktar så gott.

Elin - Julbloggen sa...

vad mysigt!!

Leta i den här bloggen